Skolevogn, Køge, Nissan Qashqai
Manøvrebane Solrød, vinter Kegle

Kørekort til personbil høre under kategori B.

Den giver dig ret til at føre følgende køretøjer:

• Personbil og varebil på ikke over 3.500 kg tilladt totalvægt.
  • Personbil må have højst 8 siddepladser foruden førerpladsen.
  • Bil som ovenfor med tilkoblet påhængskøretøj på enten ikke over 750 kg eller over 750 kg, såfremt bilen og påhængskøretøjet tilsammen ikke overstiger 3.500 kg tilladt total-vægt.
  • 3-hjulet motorcykel med og uden påhængskøretøj (men ikke 2-hjulet motorcykel), traktor, motorredskab og registreringspligtige knallert.

I dag kræver loven at du mindst har taget:

• 4 lektioner på manøvrebane
  • 29 lektioner i teorilokalet
  • 16 lektioner på vej
  • 4 lektioner på et køreteknisk anlæg
  • 8 timers færdselsrelateret førstehjælpskursus

Dette antal lektioner er et minimums krav for at få kørekort, men de fleste elever har brug for flere lektioner i kørsel på vej.

Hvornår kan du starte?

Ifølge loven kan du begynde din køreundervisning 3 måneder før du fylder 17 år.

En måned før du bliver 17 år kan du gå op til teoriprøven, og på selve fødelsdagen, kan du komme op til den praktiske prøve.

Ved begge prøver skal der medbringes gyldig billedlegitimation (pas).

Kørekort til 17 årige

Klip i kørekort, saks, hænder Politi, stop

Klippekort

Klippekortet omfatter grove overtrædelser, der ikke i sig selv medfører frakendelse, men som er trafikfarlige. Klippekortet gælder for alle motordrevne køretøjer, der kræves kørekort til.

Du får et klip, hvis du:

• Overskrider hastighedsgrænsen med mere end 30 %
  • Kører med for kort afstand til forankørende
  • Kører ulovligt i nødsporet
  • Ikke spænder børn under 15 år fast i bilen
  • Kører over for rødt
  • Overtræder reglerne om vigepligt
  • Overtræder reglerne for overhaling og forbud mod overhaling
  • Overskrider spærrelinjer ved overhaling
  • Øger hastigheden, når du bliver overhalet
  • Overhaler ved et fodgængerfelt
  • Kører mod færdselsretningen
  • Kører uforsvarlig slalom- og forbikørsel i tæt trafik
  • Ændrer færdselsretning og placering til fare/unødig ulempe for andre trafikanter
  • Kører venstre om helleanlæg
  • Kører om kap eller væddeløbskørsel på vej
  • Kører over jernbanespor, hvis der er givet signal til standsning
  • Ikke sørger for at, passager ml. 8 og 15 år anvender styrthjelm på motorcykel
  • Hvis du får 3 klip inden for 3 år, får du frakendt kørekortet betinget. Det betyder, at du skal bestå både en teoriprøve og en køreprøve for at beholde kørekortet.
  • OBS. Hvis du har taget dit første kørekort for mindre end 3 år siden, er reglerne strammere. Så får du kørselsforbud allerede efter 2 klip inden for 3 år.

Ubetinget frakendelse

Hvis du er frakendt kørekortet ubetinget, skal du i henhold til færdselsloven, aflægge en kontrollrende køreprøve for at generhverve føreretten.

En kontrollerende køreprøve består af en teoriprøve og en praktisk prøve, og skal normalt aflægges efter reglerne om køreprøve til almindelig bil (kat. b)

Skyldes den ubetinget frakendelse:
Spirituskørsel (herunder promillekørsel efter de tidligere gældene regler 1.september 2005), skal du tillige gennemføre et ANT kursus i alkohol og trafik, før du kan aflægge den kontrollerende køreprøve.

Betinget frakendelse

En betinget frakendelse betyder, at du beholder dit kørekort på betingelse af at du består en såkaldt kontrollerende køreprøve (dvs. en almindelig teoriprøve og en praktisk køreprøve) inden for 3 måneder.
i de næste 3 år ikke overtræder bestemmelser i færdselsloven, som i sig selv vil kunne medføre betinget eller ubetinget frakendelse. De 3 år efter den betingede frakendelse fungerer altså som prøvetid.
Hvis du i løbet af prøvetiden på 3 år fra den betingede frakendelse laver en forseelse, som i sig selv ”kun” udløser en betinget frakendelse, får du frakendt kørekortet ubetinget i mindst 6 måneder.

Hvis du dumper, bliver kørekortet inddraget. Hvis du dumper til den kontrollerende køreprøve, bliver kørekortet inddraget. Og det er uanset om du dumper til teoriprøven eller den praktiske køreprøve. Du får først kørekortet igen, når du har bestået både køre- og teoriprøve.

Kørselsforbud

Du kan risikere få et kørselsforbud, hvis du overtræder færdselsloven inden for de første 3 år, efter du første gang erhvervede førerret. Det fremgår af færdselsloven, hvornår kørselsforbud kan komme på tale.
Et kørselsforbud betyder, at din førerret er inddraget. Du skal derfor aflevere dit kørekort til politiet.

Inden du kan få førerretten gengivet, skal du gennemføre særlig køreundervisning og bestå en kontrollerende køreprøve (en teoriprøve og en praktisk prøve). Hvis du har fået et kørselsforbud på grund af kørsel med spiritus eller euforiserende stoffer, også gennemføre et kursus i alkohol/ narko og trafik (ANT-kursus).

Unique Køreskole I Toldbodvej 1, 4600 Køge I Tlf.: 2214 2103